تعمیر ریموت ماشین

تعمیرات ریموت خودرو ، تعمیر ریموت خراب ، تمیر ریموت بنز و بی ام و ، تعویض باتری رموت خودرو

تعمیر ریموت ماشین

تعمیرات ریموت خودرو ، تعمیر ریموت خراب ، تمیر ریموت بنز و بی ام و ، تعویض باتری رموت خودرو

نحوه عملکرد سوئیچ ضدسرقت خودرو

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت یکی از پیشرفته ترین سیستم های ضد سرقت در دنیاست.  ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت در واقع نوعی سیستم پیشرفته برای امنیت خودرو و جلوگیری از سرقت آن است که بر روی تمامی خودروهای جدید مانند : بنز و بی ام  دبیلیو و...نصب می شود. با کمک این مکانیزم یک قفل نرم‌افزاری بر روی ECUانژکتور گذاشته می‌شود که مانع روشن شدن پیشرانه خودرو شده و تا زمانی که قفل باز نشود خودرو استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود، در نتیجه کارهایی مثل اتصال کوتاه پایه‌های سوئیچ و غیره برای روشن کردن خودرو کاملا بی‌تاثیر است




در مدل‌های ابتدایی این سیستم یک کد ثابت در ریموت خودرو ثبت و توسط آنتن RFID خوانده و تطبیق داده می‌شد اما در سیستم‌های پیشرفته امروزی از کدهای متغیر و کد گذاری‌های پیشرفته برای این منظور استفاده می‌شود. سوئیچ خودرو دارای دو بخش اصلی چیپ و برد است؛ چیپ نوعی حافظه الکترونیکی است و هر کد دسترسی منحصر برای هر اتومبیل است. زمانی که کلید سوئیچ، داخل خودرو قرار می‌گیرد؛ چیپ با آنتن دور سوئیچ ارتباط برقرار کرده و کد مخصوص را به سیستم ایموبلایزر اعلام می‌کند. در صورتی که کد تایید شود؛ دستور روشن شدن خودرو به ECU یا کامپیوتر خودرو صادر خواهد شد. تمام این مراحل در کمتر از یک ثانیه صورت گرفته و هیچ وقفه‌ای ایجاد نخواهد کرد.

سوئیچ ضدسرقت  چیست؟ تفاوتسوئیچ ضدسرقت  با دزدگیر در چیست؟سوئیچ ضدسرقت  چگونه کار می‌کند؟

شاید بسیاری از ما در هنگام مشاهده آپشن‌های خودروهای امروزی، سیستم سوئیچ ضدسرقت (ایموبلایزر) را دیده باشیم. این سیستم که در اتومبیل‌های ساخت داخل به‌عنوان یک امکان بسیار پیشرفته و مفید محسوب می‌شود دارای قابلیت‌های بسیاری است که بایستی در مورد آن بیشتر بدانیم. شاید بتوان در یک جمله این سیستم را تعریف کرد و گفت که یک نوع سیستم ضد سرقت پیشرفته است؛ ولی سوال مهم این است که آیا اتومبیل‌های دارای این امکان، نیاز به دزدگیر دارند؟!

با کمک ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت عملکرد هر سه قسمت نام برده شده غیر فعال می شود که در نتیجه خودرو به هیچ عنوان حرکت نمی کند.


1.      موتور استارت


2.      سیستم سوخت رسانی


3.      سیستم جرقه


ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت وقتی بر روی یک خودرو فعال است تنها سوئیچی که موفق به روشن کردن خودرو می‌شود؛ سوئیچی است که کد تعریف شده بر روی آن با کد تعریف شده بر روی محل سوئیچ یکسان باشد، در غیر این صورت کلیدهای مشابه که کد متفاوتی دارند موفق به روشن کردن خودرو نخواهند شد و همین امر باعث امنیت خودرو در برابر سارقان می‌شود.

در هنگام تولید خودرو قبل از اینکه خودرو استارت بخورد توسط دستگاه دیاگ سوئیچ خودرو کدگذاری می‌شود که این کد در حافظه سوئیچ ذخیره می‌شود. همچنین این کد درسیستم ایموبلایزر خودرو که شامل آنتن ترانسپوندر نیز هست به همراه ECU داده می شود.


 آنتن ترانسپوندر دارای یک بورد الکترونیکی و سیم پیچ است که در زیر فرمان اتومبیل نصب می‌شود که می‌تواند یک میدان مغناطیسی کوچک ایجاد کند.


وقتی سوئیچ در محل استارت قرار می‌گیرد چیپ حافظه کلید در حوضه مغناطیسی ترانسپوندر قرار می‌گیرد و فعال می‌شود و در همین زمان با استفاده از فناوری RFID سبب می‌شود تا بدون نیاز به انرژی الکتریکی و بدون صرف زمان به محض وارد شدن سوئیچ به محل استارت اطلاعات سوئیچ بازخوانی شود(این فعالیت تنها در کسری از ثانیه اتفاق میافتد). در صورتی که این اطلاعات بر روی سوئیچ ضد قفل(کد دسترسی یا Access code) درست باشد و با اطلاعات درون ترانسپوندر یکسان باشد خودرو روشن خواهد شد. در غیر این صورت خودرو روشن نخواهد شد و تنها استارت می‌خورد.


برای نشان دادن سیستم ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت در خودروها یک چراغ قرمز چشمک زن بر روی پنل خودرو قرار دارد. زمانی که خودرو روشن بشود این چراغ خاموش خواهد شد

آیا سوئیچ ضدسرقت زر را می‌توان غیر فعال کرد؟


سیستم سوئیچ ضدسرقت (ایموبلایزر) تنها زمانی غیر فعال میش‌ود که کد فرستاده شده از سوئیچ با سیستم یکی باشد در این حالت اتومبیل روشن شده و سیستم غیر فعال می‌شود. در سیستم‌های پیشرفته‌تر این کد پس از هر بار قفل و باز شدن سیستم تغییر کرده و با ریموت هماهنگ می‌شود

با توجه به ویژگی‌های ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت سیستم ایموبلایزر پیشرفته از سایرین است و سیستمی مانند دزدگیر تنها در آگاهی‌سازی مالک خودرو کاربرد دارد. در صورتی که استفاده از سیستم ایموبلایزر تا حد قابل توجهی امنیت خودرو را افزایش داده و امکان دزدیده شدن خودرو وجود ندارد. برای بهترین نتیجه پیشنهاد می‌شود از دزدگیر و سیستم ایموبلایزر به طور همزمان استفاده شود اما باید حتما به این نکته توجه داشت که این دو سیستم با یکدیگر همخوانی داشته باشند و مشکلی برای سیستم برق اتومبیل ایجاد نشود.


تعمیر ریموت خودرو و عیب یابی آن چگونه انجام میشود؟

امروزه دزدگیر خودرو به عنوان یک سیستم امنیتی، بخش مهمی از خودرو به شمار می‌آید. این سیستم به دلایل مختلفی ممکن است دچار نقص شود و به درستی عمل نکند. به همین دلیل لازم است پس از نصب، اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی عیب‌یابی و تعمیر دزدگیر خودرو کسب کنید. به عنوان مثال خوب است بدانید که چه مشکلاتی معمولا ممکن است برای یک دزدگیر خودرو ایجاد شود و راه حل هر یک چیست؟ به این ترتیب و با کسب اطلاعات عمومی و اولیه در این زمینه، تنها زمانی نیاز به مراجعه به تعمیرکار و فرد متخصص را خواهید داشت که مشکلات جدی‌تری برای دزدگیر خودروی شما پیش آمده باشد و در سایر موارد خودتان قادر به تشخیص و برطرف کردن مشکل خواهید بود.
مشکلات شایع دزدگیر خودرو
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دزدگیر خودرو بی‌دلیل و در واقع بی‌موقع به صدا در می‌آید یا ریموت عمل نمی‌کند و یا اینکه دزدگیر مدام به صدا در می‌آید یا صدای آن قطع نمی‌شود. در موارد این چنینی که اتفاقا جزء شایع‌ترین مشکلات دزدگیر خودرو نیز هستند، این مشکلات سبب سلب آسایش از همسایگان و دیگران می‌شود. پس بسیار خوب است که بتوانیم خودمان مشکل را به سرعت برطرف کنیم. در ادامه‌ی مطلب علت و راه‌حل هر یک را بیان خواهیم کرد:

عمل نکردن ریموت  خودرو
عمل نکردن ریموت دزدگیر ممکن است دلایلی مختلفی داشته باشد که لازم است یک به یک بررسی شوند:
•    ضعیف بودن باتری‌ ریموت یا باتری خودرو
اگر ریموت خودروی شما عمل نمی‌کند، شایع‌ترین علت آن باتری‌ها هستند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر نمی‌توانید دزدگیر ماشین خود را توسط ریموت فعال یا غیرفعال کنید، عیب‌یابی آن را با بررسی باتری‌ها آغاز کرده و با تعویض آن‌ها ابتدا از ضعیف نبودن باتری اطمینان حاصل کنید.
•    فاصله‌ی زیاد ریموت تا خودرو
اگر مشکل از باتری‌های خودرو یا ریموت نبود، فاصله‌ی بین ریموت تا خودرو را بررسی کنید. شاید شما دورتر از محدوده‌ و فاصله‌ی تعیین شده برای عمل کردن ریموت قرار دارید. پس قدری نزدیک‌تر شوید.
•    تداخل امواج رادیویی
در برخی موارد نیز تداخل امواج رادیویی سیستم دزدگیر شما با سایر دستگا‌ه‌ها می‌تواند سبب عدم دریافت امواج، توسط گیرنده شود. در این گونه موارد ریموت را با زوایای مختلف در دست بگیرید و با زدن دکمه‌ها در حالات مختلف آن را تست کنید.
•    ایراد در programming دزدگیر
ممکن است پس از تعویض باتری‌ها دزدگیر متناوبا فعال و غیرفعال شود. در صورت بروز این حالت ایراد از برنامه‌ریزی سیستم بوده و لازم است موقتا آن را به طور کامل غیرفعال کنید تا در فرصت مناسب به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.
•    اشکالات سیم‌کشی
در مواردی که نصب دزدگیر خودرو توسط خودتان و یا فردی که به سیستم برق خودرو تسلط ندارد انجام شده باشد، ممکن است علت عمل نکردن ریموت اشکال در سیم‌کشی باشد. در این موارد لازم است مجددا مسیر نصب را بر اساس راهنمای نصب سیستم دزدگیر خود بررسی کنید. اگر در قسمتی سیم‌ها را اشتباها متصل کرده باشید، به این روش می‌توانید آن را پیدا کرده و اصلاح کنید.

قطع نشدن صدای دزدگیر خودرو
چند تکنیک عیب‌یابی وجود دارد که می‌توانید برای مقابله با این وضعیت از آن‌ها استفاده کنید. چرا که  این مشکل دلایل مختلفی داشته و بنابراین چندین روش نیز برای حل آن وجود دارد:
ابتدا دزدگیر را به صورت دستی قطع کنید
اولین کاری که باید انجام دهید این است که اگر سیستم‌هایی در ماشین شما کار می‌کنند، بررسی کنید تا مطمئن شوید عامل تحریک کننده‌ای برای سنسور وجود ندارد. پس از انجام این کار، دزدگیر را بصورت دستی غیرفعال کنید.
حساسیت سنسور را تنظیم کنید
درگام بعدی شما باید سنسور را بررسی کنید - گاهی اوقات یک سنسور بسیار حساس ممکن است دزدگیر اتومبیل را به طور مداوم فعال کند. خوشبختانه، سنسورها قابل تنظیم هستند و این تنظیمات یک راه حل آسان برای این مشکل است.
تداخل امواج رادیویی ناشی از دیگر سیستم‌ها را بررسی کنید

روش‌های عیب‌یابی و تعمیر ریموت دزدگیر ماشین

مشکلاتی هستند که در اغلب ریموت‌ها رخ می‌دهد و به‌طور کلی هم راه حل‌های یکسانی برای تعمیر آن‌ها موجود است. شما می‌توانید با یک بررسی ساده این عیب‌ها را شناسایی و در نهایت بدون دردسر آن‌ها برطرف کنید.

 

۱. ریموت کنترل خودرو عمل نمی‌کند
به احتمال زیاد برای شما هم اتفاق افتاده که در هنگام سوار یا پیاده شدن از خودرو متوجه شوید که ریموت کنترل کار نمی‌کند. این اتفاق یکی از شایع‌ترین عیب‌ها در ریموت کنترل‌ها است که می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد.


تعمیر ریموت دزدگیر - تعویض باتری

ضعف باتری ریموت: یکی از دلایل عمده از کار افتادگی در ریموت کنترل‌ها ضعیف شدن باتری آن است پس در گام اول برای بررسی مشکل حتما از سالم بودن باتری اطمینان حاصل کنید در غیر این صورت باید باتری ریموت را تعویض کنید.
وجود فاصله زیاد بین ریموت و اتومبیل: پس از بررسی باتری اگر عملکرد ریموت درست نشد بهتر است به فاصله بین ریموت و خودرو بیشتر توجه کنید. فاصله زیاد باعث می‌شود تا شما خارج از محدوده تعیین شده برای عملکرد ریموت قرار بگیرید و این وسیله کار نکند.
دریافت نکردن امواج ارتباطی توسط خودرو: برخی اوقات به‌صورت ناخواسته تداخلی بین امواج ریموت کنترل و سایر دستگاه‌ها رخ می‌دهد که این امر موجب عدم دریافت امواج ارتباطی توسط خودرو می‌شود و عمل‌کرد آن را مختل می‌کند. در چنین موقعی بهترین کار تغییر زاویه ریموت است تا مشکل برطرف شود.
مشکل برنامه‌ریزی: اگر پس از تعویض باتری عمل‌کرد ریموت دچار اختلال شد و به‌صورت متناوب در حالت فعال و غیر فعال قرار گرفت مشکل از برنامه ریزی در ریموت است و باید به سراغ یک تعمیر کار بروید.
سیم کشی ایراد پیدا کرده است: گاهی اوقات سیم کشی دزدگیر اتومبیل توسط یک فرد ناشی صورت می‌گیرد و همین امر موجب می‌شود تا در هنگام استفاده ریموت کنترل عمل نکند. بهترین و تنهاترین راه در این هنگام بررسی دوباره سیم کشی است تا بتوان اشتباه رخ داده را برطرف کرد.
 

۲. صدای دزدگیر قطع نمی‌شود
بارها شده در کوچه و محله صدای طولانی مدت دزدگیر خودرو را بشنویم که اتفاق برای همه ناخوشایند است و موجب ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای عموم می‌شود. برای این اتفاق چند علت وجود دارد و برای رفع آن هم مواردی هستند که در ادامه بیان می‌کنیم.

غیر فعال کردن دزدگیر به‌صورت دستی: گاهی اوقات یک عامل بیرونی باعث تحریک سنسور می‌شود پس در اولین مرحله خوب بررسی کنید که چنین چیزی نباشد در ادامه هم سیستم دزدگیر ماشین را به‌صورت دستی غیرفعال کنید.
حساسیت بالای سنسور: یکی دیگر از مواردی که منجر به قطع نشدن صدای دزدگیر می‌شود حساسیت بالای آن است. در این هنگام بهتر است که میزان حساسیت سنسور را بررسی کنید و میزان حساسیت آن را کاهش دهید تا صدای آن قطع شود.
 

۳. خیس شدن ریموت کنترل
در صورتی‌که ریموت کنترل شما خیس شود یا در آب افتاده باشد باید مراقب باشید که از آن استفاده نکنید و دکمه‌های آن را فشار ندهید. ریموت را در یک مکان مناسب قرار دهید تا کاملا خشک شود. البته می‌توانید آن را باز کنید و برای سرعت بخشیدن به فرآیند خشک شدن از یک دستمال نخی که آب را به خود جذب می‌کند، استفاده کنید.

 
۴. آسیب دیدگی آنتن
دزدگیر اتومبیل‌ها برای برقرای ارتباط بین ریموت کنترل و رسیور از آنتن فیزیکی استفاده می‌کنند. زمانی که این آنتن دچار مشکل گردد، عملکرد ریموت کنترل هم مختل می‌شود. مشکلات مربوط به آنتن می‌تواند با خرابی سیم‌کشی نیز همراه باشد. برای عیب‌یابی در چنین مواقعی باید به نقشه و نحوه نصب دزدگیر روی اتومبیل خود مراجعه کنید زیرا نحوه نصب اتومبیل‌ها با یکدیگر متفاوت است.

 

۵. خراب شدن برد ریموت
گاهی اوقات تمام مراحل گفته شده را طی می‌کنید، اما بازهم ریموت کنترل کار نمی‌کند. در این هنگام ریموت کنترل را باز کرده و برد آن را بررسی کنید. خوب به قسمت‌هایی که لحیم شده‌اند دقت کنید، بررسی کنید که پایه قطعات به برد متصل بوده و قطعات دچار شکستگی نباشند.

 

تعمیر ریموت دزدگیر - خراب بودن برد ریموت

 

۶. عدم ارسال امواج توسط ریموت
برای بررسی صحت ارسال امواج در ریموت کنترل باید از وسیله الکترونیکی به نام تستر یا امتحان کننده فرکانس رادیویی استفاده کنید. این وسیله را اگر نداشتید می‌توانید به تعمیرگاه‌هایی که با وسایل الکترونیکی همچون دزدگیر سروکار دارند مراجعه کنید. این وسیله قادر است تا صحت ارسال امواج توسط ریموت کنترل را تأیید یا خرابی آن را اعلام کند.

 

۷. اشکال در قفل فیزیکی ماشین
در خیلی از موارد امکان دارد که دزدگیر شما عیبی نداشته باشد و مشکل اصلی شما قفل فیزیکی ماشین باشد. قفل یکی از وسایلی است که بخشی از آن با فضای بیرونی در ارتباط است از همین رو امکان آسیب‌دیدگی و عمل نکردن آن وجود دارد. اغلب اوقات رانندگانی که دزدگیر را بر روی خودروی خود نصب کرده‌اند و از کلید فیزیکی برای باز کردن قفل استفاده می‌کنند این کار باعث پیدایش عیب در قفل می‌شود‌. این نیز یکی از مواردی است که موجب خرابی قفل می‌شود.

 

قفل اتومبیل خود را بررسی کنید
 

پس از بررسی موارد فوق اگر مشکل ریموت یا رسیور قابل تعمیر نبود، باید قطعه‌ای که مشکل دارد را تعویض کنید.

موارد گفته شده تقریبا برای تمام برندها از جمله ماجیکار و استیل میت صدق می‌کند. زیرا سازوکار دزدگیرها کم و بیش مشابه است. علاوه بر موارد گرفته شده، یکی از مواردی که در دزدگیر ماجیکار دیده می‌شود مشکل برنامه ریزی آن است که در هنگام تعویض کلید رخ می‌دهد. در چنین شرایطی ممکن است برنامه‌ریزی کلید اصلی و ‌FOB فراموش شده باشد.

بعضی دیگر از عیب‌ها هستند که بین خودروها مشترک بوده و به صورت رایجی در این مدل اتومبیل‌ها اتفاق می‌افتند. خرابی فیوز یکی از این قبیل موارد است که تقریبا در تمام خودروها به وجود می‌آید. در این موقع باید به سراغ جعبه فیوز بروید و از روی نقشه فیوز مورد نظر که مربوط به دزدگیر می‌شود را پیدا کنید و آن راتعویض کنید تا مشکل رخ داده برطرف شود.

تا حدود زیادی از انواع عیب‌ها و نحوه رفع آن در ریموت کنترل‌های مختلف صحبت کردیم. رفع عیب ریموت کنترل پراید، سمند، پژو، ال ۹۰ و... نیز به همان ترتیبی است که در قبل به آن اشاره کردیم. با بررسی موارد گفته شده می‌توانید خودتان عیب را شناسایی و در صدد رفع آن برآیید در غیر این صورت باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

 

انواع ریموت کنترل های خودرو
ریموت کنترل‌ها هم مانند خیلی از وسایل برقی دیگر انواع مختلفی دارند. این تفاوت‌ها در فرکانس کاری ریموت‌ها و مشخصات رسیور (دریافت کننده) آن است. از این طریق می‌توانیم برای ریموت کنترل‌ها ۳ دسته بندی انجام دهیم که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم
 

تعمیر ریموت  خودرو

۱. ریموت کنترل های فیکس کد
نحوه عملکرد این ریموت‌ها به‌گونه‌ای است که برای شناخت ریموت به رسیور احتیاج است. اما باید گفت که این ریموت کنترل به علت عملکرد ضعیف و معایبی که دارد از محبوبیت پایینی در بین کاربران برخوردار است و کمتر مورد استفاده می‌شود.

یکی از مشکلات این ریموت کنترل پایین بودن امنیت ارتباطی بین ریموت و رسیور است، این مشکل باعث می‌شود که سارقان به راحتی بتوانند درب خودرو را باز کنند. به علاوه اگر یکی از کلیدها گم شد نمی‌توان تنظیمات یکی از ریموت‌ها را از روی رسیور حذف کرد تا دیگر فعال نباشد و این باعث می‌شود تا مجبور شویم که دوباره از ابتدا تمام برنامه ریزی‌ها را انجام دهیم.

 

۲. ریموت کنترل‌های کد لرنینگ
در این ریموت کنترل‌ها برای ارتباط بین ریموت و ریسیور از یک نرم افزار استفاده می‌شود و ریسیور می‌تواند کدهای مربوط به ریموت را در خود ذخیره کند. از مزایای این ریموت می‌توان به تعداد بالای ریموت‌های قابل استفاده با این رسیورها اشاره کرد که چیزی بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ ریموت است. البته باید این نکته را هم گفت که تعداد ریموت‌ها بسته به ظرفیت حافظه آن دارد. از مزایای دیگر این ریموت راه‌اندازی و تنظیم ساده‌تر آن نسبت به مدل فیکس کد است.

اما این مدل ریموت هم دارای معایبی است از جمله آن می‌توان به محدود بودن تعداد کدها در نرم‌افزار اشاره کرد. این مشکل در پاره‌ای از اوقات موجب اختلال در عمل‌کرد بین ریموت و ریسیور می‌شود. اما یکی دیگر از مشکلاتی که به‌خاطر محدود بودن کدها به وجود می‌آید احتمال بالای کپی برداری از کدها است که منجر به شناسایی شدن ارتباط بین ریموت و رسیور است. از همین رو امنیت در این کدل از ریموت نیز پایین است.

 

۳. ریموت هاپینگ
اما نوع سوم ریموت‌ها دارای امنیت بالایی است که برای هربار ارتباط بین ریموت و رسیور از یک کد استفاده می‌کند. این روش باعث شده تا در عمل کپی برداری از این مدل غیر ممکن باشد. همچنین شناخت ریموت فقط از طریق خود رسیور انجام می‌شود که این عمل هم باعث بالا رفتن امنیت در این مدل از ریموت‌ها می‌شود.

 با جا ماندن کلید پشت درب خانه یا محل کار چه کنیم ؟

مشکل شکستن قفل خودرو
شکستن قفل ماشین دقیقا مانند حالتی است که چفت قفل خودرو گیر کرده است و درب باز نمیشود. در این حالت هم درب نه از داخل باز میشود و نه از خارج . این حالت هم قطعا شرایط بدی است اما نه در حد موقعیت قبلی . تا زمانی که شما برای ورود به خودرو می توانید از درب های دیگر خودرو استفاده کنید قطعا هیچ مشکل حادی با این وضعیت نخواهید داشت و می توانید از درب های دیگر برای ورود به داخل خودرو و تعمیر قفل شکسته استفاده کنید 

سیستم قفل مرکزی خودرو چیست؟
سیستم قفل مرکزی سیستمی است با قفل کردن درب راننده تمامی درب ها بسته می شود یا با باز کردن درب راننده تمامی درب خودرو باز می شود. سیستم قفل مرکزی می تواند به دلیل خرابی یا نیم سوز بودن قطعاتی چون فیوز، سوکت یونیت، رله ها، خرابی کنترل ریموت ها یا پمپ ها باشد که باید عیب یابی سیستم قفل مرکزی خودرو صورت گیرد. در این مقاله به عیب یابی سیستم قفل مرکزی که شامل کند شدن قفل، خرابی رله ها و باز نشدن قفل مرکزی با دستگیره داخلی و خارجی درب می پردازیم.

عیب یابی سیستم قفل مرکزی خودرو
عمل نکردن قفل مرکزی خودرو
کار نکردن سیستم قفل مرکزی می تواند به عوامل زیادی صورت بگیرد که می توانید به رفع عیوب آن بپردازید.

درآمدن میله سوئیچ از خار پلاستیکی
بیرون آمدن سری محرک از پین قفل
وجود لقی و عدم اتصال در کانکتور مستر سوئیچ یا رله
معیوب بودن (سوکت) مستر سوئیچ
معیوب بودن دسته سیم خودرو
معیوب بودن رله تایمر قفل مرکزی
خرابی دزدگیر
درآمدن میله سوئیچ از خار پلاستیکی
در صورتی که از بیرون سوئیچ خودرو را بچرخانید و تنها درب راننده باز شود و سه درب دیگر باز نشود عملا میله سوئیچ از خار پلاستیکی بیرون آمده است. برای رفع عیب کافیست مطابق عکس زیر میله سویئچ را داخل خار پلاستیکی قرار دهید.



بیرون آمدن سری محرک از پین قفل
کافیست که اتصال محرک ( پمپ) را به پین قفل که در سمت راننده قرار دارد چک کنید و در صورت بیرون آمدن آنرا جا بیندازید.



وجود لقی و عدم اتصال در کانکتور مستر سوئیچ یا رله
سوکت مستر سوئیچ یا سوکت رله را چک کنید و از اتصال آن با دیگر کانکتورها مطمئن شود در صورت وجود لقی آنرا برطرف کنید.



معیوب بودن (سوکت) مستر سوئیچ
سلکتور مولتی متر را در موقعیت تست اتصال کوتاه قرار دهیn
یکی از پرابهای مولتی متر را به حالت افقی سوکت و پراب دیگر را به حالت عمودی سوکت مستر سوئیچ قرار دهیn
در این حالت باید صدای قطع وصل شدن قفل باز کن شنیده شود.
در صورتی که صدای قطع وصل شنیده نشود سوکت مستر سوئیچ معیوب است و باید تعویض شود.


معیوب بودن دسته سیم خودرو
برای اطمینان از سالم بودن سیم کشی دسته سیم خودرو می توانید از مولتی متر استفاده کنید.



معیوب بودن رله تایمر قفل مرکزی
روش اول برای تست رله قفل مرکزی کانکتور (سوکت )سه خانه روی دسته سیم خودرو را که به کانکتور مسترسوئیچ مونتاژ می گردد مونتاژ نموده و با یک تکه سیم کوتاه سالم بودن رله را مطابق شکل تست می نماییم. بدینگونه که یک طرف سیم را در قسمت افقی کانکتور متصل به رله ثابت نگه داشته و طرف دیگر آنرا در قسمتهای عمودی جابجا می کنیم. در این حالت قفل دربها باز و بسته خواهند شد که نشان دهنده سالم بودن رله است در غیر اینصورت رله معیوب است و بایستی تعویض گردد.
در روش دوم یک رله سالم در دست خود نگه دارید و با رله روی مستر سوئیچ خودرو عوض کنید در صورت کار کردن رله معیوب است.


خرابی دزدگیر
در صورتی که با زدن دکمه قفل سوئیچ سیستم قفل مرکزی کار نکند ممکن است سیستم قفل مشکل داشته باشد در غیر اینصورت احتمال خرابی دزدگیر وجود دارد که باید تعویض گردد.
سخن آخر
در این مقاله تا جایی که شده سعی کردیم انواع عیب در ریموت کنترل، رسیور دزدگیرهای انواع اتومبیل را بیان و شما را با نحوه تعمیر ریموت دزدگیر آشنا کنیم. بدون شک همه ما افراد متخصصی در این زمینه نیستیم، بنابراین اگر این روش‌ها را امتحان کردیم و پاسخی نگرفتیم جای نگرانی نیست؛ شاید مشکل آنقدر هم جدی نباشد. زیرا روش‌های گفته شده به‌طور کلی و عمومی بوده است و مشکلات دیگری نیز بسته به برند دزدگیر ممکن است به وجود بیاید. در نهایت در صورت برطرف نشدن عیب شما با مراجعه به یک تعمیرکار یا متخصص در این زمینه می‌توانید مشکلات رخ داده را برای ریموت کنترل خودرو خود را رفع کنید.